ul. Francuska 2, 59-900 Zgorzelec, Polska

Fizjoteriapia

Kiedy udać się z dzieckiem do fizjoterapeuty?

Zawsze gdy pojawią się wątpliwości co do rozwoju ruchowego dziecka, np.:

  • wysoko uniesiona główkę w leżeniu na brzuchu ( u noworodków)
  • preferowanie jednej strony  ( patrzy, pochyla głowę do jednego boku, chwyta zabawkę jedną rączką, obraca się tylko przez jeden bok ),
  • brak zabawy rączkami,
  • duża niechęć do leżenia na brzuszku,
  • asymetria ułożeniowa
  • zaciśnięte pięści, zwłaszcza powyżej 3 miesiąca życia
  • brak osiągania kolejnych umiejętności ruchowych
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe (jest zbyt wiotki lub zbyt napięty, nie unosi główki),
  • nieprawidłowe ustawia stopy lub kolana ( koślawo – do środka, lub szpotawo- na zewnątrz),
  • chodzi na palcach,
  • garbi się,  ma odstające łopatki i nierówno ustawione barki.

!!! Pamiętaj, szybka reakcja pomoże zapobiec ewentualnemu pogłębianiu problemu. Dziecko samo z problemów nie wyrośnie z wiekiem będą one narastać a nieprawidłowości mocniej się utrwalać. W wielu przypadkach problemom można zapobiec lub ograniczyć ich pogłębianie, tym samym poprawiając jakość życia dziecka.!!!

Spotkanie diagnostyczne obejmuje:

  • wywiad z rodzicem- dot. przebiegu ciąży, porodu, a także dotychczasowego rozwój dziecka,
  • badanie dziecka – fizjoterapeuta sprawdza ogólną kondycję dziecka, zaciekawienie światem, reakcja na bodźce, napięcie mięśniowe, odruchy, sposób poruszania się,
  • – podsumowanie – w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości terapeuta ustala indywidualny plan postępowania terapeutycznego, zaleca ćwiczenia do pracy w domu, umawia kolejną wizytę lub odsyła dziecko do dalszej diagnostyki (jeżeli zajdzie taka konieczność).

Jeżeli terapeuta nie zauważy żadnych dysfunkcji, wówczas rodzic otrzyma wskazówki do pielęgnacji i opieki nad dzieckiem aby w sposób właściwy stymulować dziecko w procesie rozwoju i dorastania.

Terapia:

  • dobierana jest indywidualnie w zależności od wieku a także dysfunkcji dziecka,
  • celem terapii jest kompensowanie lub odtworzenie funkcji utraconych bądź niewykształconych. Poprzez działania terapeutyczne dążymy do poprawy kondycji i sprawności fizycznej dziecka.